A "Blasphemy" dalszöveg elemzése...
"Tupac, ne kezd el ezt a káromlást itt!"
A 'The 7 Day Theory' albumot Pac Makaveli-ként adta ki. Egyedül ebben a számban említi magát Tupac-ként.
Pac a kapzsiság vezette világ ellen és iránya ellen volt, bármit amit Tupac próbált az emberek szeme elé tárni azt káromlásnak látták azok akik felettük vannak.
"A családfám, drog dílerekből, thugokból és gyilkosokból állnak"
Értelmiségiként Tupac élénk képet igyekezett festeni az amerikai feketék szegény közösségeiről. Tupac gyakran összehasonlítja és szembeállítja a nincsteleneket a nagyvilágiak életével. A faj és származás nagy szerepet játszik a gazdag réteg felfogásáról és meghatározásáról. A "családfa" képét használni olyasmi, amit a gazdagabb/átlagos családoknak adatik meg, Tupac egy más típusú családot mutat be a társadalomban - egy sérült és a gettói légkör által keményen letört családot.
"Tudd, hogy a niggák gyűlölni fognak, bármit teszel"
A legtöbb ember "bírál". Majdhogynem ösztönös tulajdonsága az emberi lénynek hogy bírálja az embereket. Akik jót cselekszenek vagy a rivaldafényben vannak, azokat gyakran még keményebben bírálják. Akik törődnek mások véleményével, azokat"megbénítják". Ennek eredményeként Tupac "apja" ebben a történetben azt mondja hogy ne törődjön a kritikákkal és negatív emberekkel. A legtöbb sikeres embernek van képessége kiiktatni a "gyűlölködőket".
"Ellenségeid tartsd közel magadhoz, a tesóiddal vigyázz"
Utalás "Szun-Ce - A háború művészete' és a 'Keresztapára', amikor Vito Corleone mondja fiának: "Tartsd közel a barátaidat, még közelebb az ellenségeidet" Ne bízz senkiben, még a barátaidban sem.
"Képzelj el egy ártatlan gyermeket, kinek egy ékszert ad át"
Az ékszer szimbolizálja a családi tudást, értéket, amit átadnak generációról generációra. Ráadásul, Tupac fiatal gyermekként túl fiatal volt megérteni amit "apja" ezzel mondani akart. Azt értve ezzel, hogy a nehéz utat választva fogja megtanulni mit jelent az hogy "tesóiddal vigyázz".
"Megígértem, ha lesznek magvaim, őket a jó irányba vezetem át"
Bibliai utalás, ami egybeesik a szám témájával. Hogy lesznek magvai, azzal a gyerekeire utal.
"Drága Uram, ne ma este vigyen el a halál"
Talán Pac egyik leghíresebb része, összefoglalva a gettótól való félelmeit és Istenben való hitét.
"Semmi sincs igyen, add vissza amit kerestél"
Szerezd vissza ami a tied.
"Emlékezz apám mit mondott nekem, káromlás"
Káromlás angolul Blasphemy. Ez egy szójáték, a 'blasphemy' kiejtése hasonló a 'blast for me', azaz 'lőjj értem' vagy 'parancsomra lőjj'-höz. Tupac "apját" kétféleképpen lehet érteni: mint ténylegesen az apját vagy Pac Isten fia, vagyis Isten küldte őt hogy elmodja mit üzent az Isten, azaz az "apja".
"Szeretet annak, ki az Úr nevében lop
Nekik eleget hazudtak, de madaram a felhők szárnyán fogd"
Szeretet annak kinek elege van a hazúg emberekből és elég bátrak ahhoz hogy visszaszerezzék azt amit elloptak tőlük. A "madaram a felhők szárnyán fogd" 'madara' vagy gandzsát vagy fegyvert jelent amit emelj fel.
"Valószínű már a Pokolban vagyunk, a hülye seggünk fel nem fogta
Mindenki segget csókol, hogy eljusson a Mennybe ahova nem fog soha"
Tupac számainak gyakori témája hogy a kemény gettó életről rappel. Gyakran rappel a nincstelenségről és hogy a világ rossz irányba megy, ami tele van emberi gonoszsággal. Elég mély rész ez, arról beszél hogy már eleve "pokolban" vagyunk, pl. valószínű hogy már leéltünk egy életet, és pokolra ítéltek minket - de nem tudunk róla. Még mindig azt gondoljuk hogy a Földön élünk és van esélyünk a Mennybe jutni, de valójában a Pokolban vagyunk.
"Belerakom a lelkemet, ördögi niggákkal küzdök naponta"
Tupac válaszol az előző részre, hogy ez már tényleg a "Pokol", meggyőződve arról hogy ott vagyunk, idézve az "ördögi" embereket akikkel naponta összefut. Szimbolikusan fogalmaz itt és ezt felhasználva utal arra hogy tényleg minden el van baszódva ebben a világban… A kapcsolata Istennel és hittel ebben a számban bontakozik ki a legjobban. Vallásos szimbolumokat felhasználva elmagyarázza az életének bajait amit az "ördögi niggák" gerjesztettek.
"Plusz a média keresztre feszíti keményen a tesókat
Mondd hogy én nem Isten fia vagyok, nigga anya egy szűz volt"
Folytatva a "Káromlás" témáját, Tupac a médiával megy szembe és ahogyan őt kezelik. Ezzel egyidejűleg sajnálatát fejezi ki az összes társa iránt és közben magát/őket Jézushoz hasonlítja. Egy tiszta utalás arra a tényre hogy ő és sok más fekete férfi élete milyen a gettókban, akiknek csak az édesanya van a szülők közül, megfordítva a negatív képet magáról a Jézussal való hasonlítással.
"Kilakoltattak minket, el kellett hagyni a várost, vissza a gettóba
vadulni, ha a Napot nézed, azt nem fizetik
Az ész egyfolytában bűnözésen jár, az Ítélet Napját várod ki"
Tupac ismét összekeveri a sajét életének történetét (ahogy édesanyja crack függő lett és az életük rossz irányba fordult) a Biblia történetével. Aztán összeköti az egészet azzal ahogyan élt a Földön és hogyan fogja Isten felülbírálni az Ítélet Napján, megspékelve egy kis káromlással: "...vadulni, ha a Napot nézed, azt nem fizetik" = Dílerkednie kell a gettóban hogy pénzhez jusson. Vagyis a "Napot nézni" egyenlő a semmittevéssel és az nem kifizetődő.
A "Napot nézni" metaforaként is értelmezhető, azaz Istenhez imádkozni a jólétért. Tupac úgy gondolja hogy üldögélni és Istent várni, az nem vezet semmihez. Ez egyben egy káromlás is lehet sokak szemében, mert sok hívőt megsért ezzel, de a végén "Az ész egyfolytában bűnözésen jár" = bűncselekményt elkövetni pénzzért, amíg felülbírálják az Ítélet Napján. Vagyis egyik út sem vezet jóra.
Fontos megjegyezni hogy ő maga hitt Istenben a való életben. Ezt rengeteg interjúban említette. Mégis, ebben a számban, ahogy ő és sok előadó is teszi, egy karaktert játszik, ami szabadságot ad hogy kinyilvánítsa ezeket a sokrétű érzéseket és elmélkedéseket az életről.
"Azt mondják Mózes a Vörös Tengert kettéválasztotta
Én kettéválasztom a bluntom, tekerek egy nagyobbat, halálosat
Babilon rettegj!
Megyek a Fáraók gyerekeiért, itt megtorlás lesz
Legendákat fognak zengeni a szarságainkról"
Tupac, felhasználva a szimbolumokat és költői nyelvezetet, személyessé teszi a Bibliát.
Vörös Tenger kettéválasztása vs. Blunt kettéválasztása - lenyűgöző mellérendelés.
Később beleéli magát egy bosszúállónak a bőrébe, a Fáraók megtorlására hivatkozva, ahelyett hogy a Fáraók mészárolnák le az újszülötteket, ő teszi ezt az Fáraók gyerekeivel. Végül, Tupac elmagyarázza hogy sok birodalom és nemzet azok segítségével épült fel, akiknek nem adatott meg megélni annak hasznát a rabszolgaság miatt ("Legendákat fognak zengeni a szarságainkról").
"(...)de még szaroznak
Niggák Jeruzsálemben, a jeleket várják
Isten jönni fog, csak még pihen egyet rá"
Utalás ismét a "Nap nézésére" és azokra az emberekre akik csak ülnek és várják Istent, aki eljön hozzájuk és felvilágostítja életüket... nem sejtve hogy ez a nap nem fog eljönni.
"A Nílus mellett élek, ahol a víz csobog"
Folytatva a bibliai képekkel; Egyiptom Nílus folyója erős utalás az Ószövetségre.
"Terveket készítek, hogy belépjek, de melyik ajtón?
Tesók lelőve, visszatérnek feltámadva
Ez csak a nyers szarság, nigga ezt figyeld"
Megint, személyessé teszi a Bibliát és a Jézus képet. A szenvedő Fekete Férfit Jézus szerepébe hozza. "Tesók lelőve, visszatérnek feltámadva" valószínű hogy Pac a 94-es lövöldözésre utal ennél a résznél, amit túlélt. (Sokak szerint Tupac a Las Vegas-i lövöldözére utal, arra célozva hogy túlélte. Mivel Pac ebben a számban végig szimbolizálva használta ezeket, feltételezhetjük hogy ez is csak egy szimpla szimbólum... vagy mégsem?)
"A hitszónok temetve akar engem, hogy miért, mert egy hazug, tudom"
Tupac a korrupt egyházak ellen van. A korrupt hitszónokok, papok holtan akarják, amiért felfedi korruptságukat.
"Láttál már egy drogos fejet? Az egy örök pokol"
A drogfüggőség már egymagában egy pokol.
"Miért irányítod a gyerekek agyát, azt hiszik magukról gonoszak
Míg a papság ilyesztő, te azt mondod "Isten emberét méltasd"
Utalás az örök problémára, ahol a papok molesztálják a gyerekeket. Egy ismert utóhatás, hogy az érintett gyermekek hibásnak érzik magukat mégjobban, hiszen a papság elhiteti velük hogy rosszak azért, mert vétkeznek.
"Sírnunk kéne, ha a Pápa meghal? Az a kérésem
hogy azért sírjunk, ha megsíratják mikor eltemettük Malcolm X-et"
Miért kéne a fekete gettó közösségnek tisztelnie olyasvalakit, aki nem tett értük semmit? Azok akik kérik hogy sirassák őt, azok vajon sírtak mikor meghalt Malcom X?
"Anya szerint nincs igazam, Isten csak egy újabb zsernyák?
Szétveri a valagam, ha én popzenébe nem megyek át"
Tupac ismét a bibliai képpel él, összerakva a régi történetet a modern küzdéssel. Istent sokszor olyannak írják le, mint akitől félnünk kéne. Tupac az ilyenfajta félelmet a rendőrségnél látja. A következtetés erre a költői kérdésre hogy Tupac reméli, Isten az ő társainak oldalán van és nem csak egy újabb hatósági figura, aki ráerőlteti a szabályokat, aki többnyire a szegénység ellen van és meggyengíti azokat akik ellene vannak.
"Szétveri a valagam, ha popzenébe nem megyek át" = megbüntet, ha nem gyengítek stílusomon
"Azt mondják Jézus egy kedves ember, meg kell értenie
hogy ebben a bűnös világban mi hogy megy"
Reméli hogy Jézus megbocsájt azért amit tesz hogy "túléljen" ebben a világban.
"Thug nemzetem,
Tégy amit tenned kell, de tudd hogy változtatnod kell ezért
Próbálj keresni egy utat a játszmából kifelé"
Tupac "Thug nemzete" ismét egy bibliai kép, azaz "Embereim" vagy "Követőim". Mintha Tupac-nak bűntudata lenne ezért a sok "Istenkáromló" szöveg miatt. Maga a szám címe "Káromlás", de a végét egyfajta jóvátevéssel fejezi be. Miközben bíztatja embereit hogy tegyék amit tenniük kell (pl. bűnt követni el a túlélésért), ugyanakkor kéri őket hogy egy "jobb utat keressenek". Megerősítve az állítást, rájön hogy a kemény gettói életből szinte lehetetlen egyik napról a másikra kiszabadulni, így egy középutat választ: Éldd túl, de próbálj meg egy jobb utat választani.
"Itt hagyom ezt és remélem Isten látja, szívem tisztán ragyog
Vajon Menny csak egy újabb ajtó? Itt hagyom ezt
Itt hagyom ezt és remélem Isten látja, szívem tisztán ragyog
Vajon Menny csak egy újabb ajtó? És népem énekli"
Tupac végül kegyelmet kér és metaforaként használja az "ajtót", mint Mennybe egy ajtót, ami egyben szimbolizálja azt a tényt hogy a legtöbb gettói fiatalság zárt ajtókkal szembesül életük folyamán. A szívük nem ösztönösen bűnös és reméli Isten látja ezt és beengedi őt és társait a Mennybe - végeredményben szembeszáll a kitaszított élettel amit ő és társai megtapasztaltak a Földön.
elemzés forrása: RapGenius